Translate

Membaca Al-Quran Penawar Kehidupan

Assalamu’alaikum,
Sorry everybody because i do not write any article since last year...start pada hari ni saya akan rajin buka blog saya dan berikan kemudahan untuk anda mencari maklumat...today saya akan berikan maklumat tentang membaca Al-Quran penawar kehidupan...so enjoy reading my blog always...

Setiap orang ingin dijauhkan dari azab Allah SWT, terutama yang berupa sakit. Namun tidak dapat
dipungkiri bahwa sebagian besar dari kita kadang ditimpa musibah berupa sakit jantung, sakit gigi, sesak n
afas, gagal ginjal, diabetes dan lain sebagainya. Kalau sudah menderita begini, kita sering bingung bagaimana mengobatinya. Padahal jawabannya ada dekat dengan kita. Ya… itulah Al Qur’an.

Al Qur’an telah difirmankan oleh Allah SWT sebagai “
Syofaulimafissudur” (penyembuh penyakit di dalam dada). Jika kita bisa mengamalkan Al Qur’an dengan baik, insyaAllah penyakit kita akan sembuh.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Setiap penyakit ada ubat penawarnya dan apabila suatu ubat itu sesuai dengan jenis penyakitnya, maka penyakit itu akan sembuh dengan izin Allah." - maksud hadis riwayat Muslim.

Junjungan kita Nabi Muhammad s.a.w. dan para sahabatnya telah menggunakan Al-Quran dan doa-doa untuk mengubati berbagai macam penyakit, baik disebabkan oleh tukang sihir seperti guna-guna dan lain-lainnya atau disebabkan oleh gangguan jin seperti kerasukan dan penyakit-penyakit aneh lainnya atau terkena gigitan binatang berbisa seperti kala-jengking, ular dan sebagainya. Rasulullah SAW juga menggunakan ayat-ayat Al-Quran dan doa-doa untuk penjagaan dan perlindungan diri.

Terdapat banyak hadis Nabi yang menyebutkan akan kelebihan ayat-ayat atau surah-surah tertentu yang kalau dibaca, diamal atau ditiupkan sebagai "Jampi" kepada mereka yang mengidap penyakit tertentu akan dapat menyembuhkannya dengan izin Allah SWT. Islam juga mengajarkan bahawa segala jenis ubat yang diambil untuk satu-satu penyakit hanyalah berfungsi sebagai bahan rawatan yang diklasifikasikan sebagai usaha ke arah meringankan beban derita pesakit, pendek kata bukan sebagai penyembuh. Umat Islam ditanamkan keyakinan bahawa yang menyembuhkan itu hanya Allah SWT semata-mata, manakala yang lain dari aneka jenis dan jenama ubat-ubatan hanyalah usaha merawat untuk meringankan penderitaan yang ditanggung pesakit yang juga tidak akan membawa apa-apa kesan melainkan dengan izin Allah SWT.

0 comments: